Vakantie

Een half jaar geleden kwamen er vakantiekriebels opzetten. Mijn ouders hadden, samen met mijn oom en tante, een vakantiehuis (lees villa) in Spanje gehuurd voor de herfstvakantie. Of we ook zin hadden om mee te gaan. Zin wel, maar hoe zit het dan met Lars? Want zonder Lars op vakantie, dat voelt toch niet helemaal als vakantie. Toen we het bespraken met de kinderarts, was ze heel resoluut: “Zoals Lars op dit moment is, kan hij zeker mee op vakantie. Maar ik kan geen half jaar vooruit kijken. Sluit een goede annuleringsverzekering af, en boek je vakantie. Maar Lars beslist pas op het laatste moment of jullie daadwerkelijk gaan.” Dus we hebben de reis geboekt en een annuleringsverzekering afgesloten.

Tot september heb ik de hele vakantie een beetje uit mijn hoofd gezet. Want stel dat we toch niet konden gaan, dan had ik al voorpret en zou de teleurstelling alleen maar groter zijn. Maar hoe dichter de vakantie eraan kwam, hoe meer ik toch na ging denken over alles wat geregeld moest worden: een doktersverklaring vragen, een medicijnenpaspoort regelen, sondespullen bestellen, medicijnen bestellen, een huurauto met kinderstoel reserveren, een buggy die mee mag in het vliegtuig kopen, de vliegmaatschappij bellen om te vragen of sondevoeding aan boord een probleem zou zijn, nijntje filmpjes op de ipad installeren, de verpleegkundige vragen of ze de dag van vertrek en de dag van aankomst thuis kon komen flushen, een hotel boeken bij het vliegveld omdat we zo vroeg moeten vertrekken, controleren of we in het vakantiehuis toch wel een kinderbedje en stoel hebben…

En dan breekt de week voor vertrek aan. Nog een laatste bezoek aan de nefroloog. Alle bloedwaardes van Lars zien er goed uit, dus groen licht om op reis te gaan. Nog een laatste doktersbrief mee, nog een adres van een kinderziekenhuis in Valencia met de namen van twee goede kindernefrologen mee voor het geval dat en we mochten vertrekken. Diezelfde dag start ik met het inpakken van de koffers. “Ik ga op vakantie en neem mee… Alles!” Gelukkig hadden we twee koffers meegeboekt, dus kan ik veel spullen meenemen. En dan ben ik wel het type dat elk plekje en elke kilo van de bagage wil benutten. “Ow, dan kan het boxkleed ook wel mee!”

Op zaterdag vertrekken we rond het avondeten naar een hotel vlakbij het vliegveld. Daar is alles geregeld. Kamer staat voor ons klaar, met kinderbedje opgemaakt naast ons bed. Om 4 uur ’s ochtends staat onze wekker en om iets voor half 5 worden we met al onze bagage naar het vliegveld gebracht. Onze auto blijft bij het hotel staan. We vliegen vanaf Brussel. Vooral op de luchthaven vind ik het erg spannend. Zijn de koffers niet te zwaar? Hoe moeilijk doen ze bij de douane over Lars zijn sondevoeding en medicijnen? En zijn de tickets wel in orde? Maar alles gaat van een leien dakje. We kunnen overal vlot door en zijn uiteindelijk ruim een half uur te vroeg bij de gate. Lars vindt het vroeg opstaan vreselijk, maar als we eenmaal op het vliegveld zijn, kijkt hij vrolijk rond. En als hij dan bij de gate opa en oma ziet, is het helemaal goed.

Eenmaal in het vliegtuig blijkt de vlucht niet volgeboekt en de mensen die naast ons zitten zijn zo vriendelijk om van achter te zitten. Wat fijn; we hebben zo 3 stoelen voor onszelf en in de rij naast ons zitten mijn ouders. Heerlijk… alle plek. Lars is voorbeeldig, de hele vliegreis. We hebben ons goed voorbereid: boekjes mee, leuk nieuw speelgoed en een ipad vol filmpjes. En natuurlijk zijn lievelingsknuffel. Ook hebben we spuitjes water, waarmee we Lars toch kunnen laten drinken (en slikken). Maar gelukkig: Lars heeft geen last van zijn oren.

Bij de uitgang van het vliegtuig staat onze buggy. De bagage is er supersnel. En op het vliegveld staat een huurauto op ons te wachten, met een kinderstoel. Alles gaat perfect! Als we gaan rijden, valt Lars al snel in slaap.

Het vakantiehuis is ongeveer anderhalf uur rijden van het vliegveld. We zijn er voor de tweede keer, dus we kennen het huis al. De eerste keer was ik zwanger van Lars. We moeten twee steile trappen op, voor we er zijn. Maar als we boven komen, schijnt de zon, is het 24 graden, hebben we prachtig uitzicht over Moraira en ligt er een heerlijk verwarmd zwembad op ons te wachten…. Vakantie…

De hele vakantie proberen we zoveel mogelijk te genieten. Elke dag gaan we er even op uit, en omdat Lars ’s middags nog slaapt, rijden we elke middag terug naar het vakantiehuis. Maar dat is geen straf. Als Lars in bed ligt, plonzen wij in het zwembad. Boekje erbij, zonnetje erbij… Perfectie.

Ondertussen heeft ook Lars het naar zijn zin. Het slapen in Spanje gaat goed. En aan aandacht niets tekort. We zijn er met zijn tienen en Lars geniet van iedereen die met hem speelt, aan hem voorleest en met hem stoeit. Het ultieme hoogtepunt komt op de laatste dag, als we alweer bijna bij het vliegveld zijn. Omdat we nog tijd over hebben, stoppen we bij Villa Joyosa, een mooie kustplaats vlakbij Benidorm met een mooi zandstrand. Lars mag met zijn voetjes in het water. Wat vindt hij dat leuk: de golven over zijn voetjes…

Ook de terugreis gaat goed. Op het vliegveld in Spanje is het wat drukker, maar het inleveren van de auto, de koffers en het inchecken gaat ook hier bijna zonder problemen. Lars is erg moe van de reis en van de vakantie, dus in het vliegtuig moet hij wat meer huilen. Als we met een half uurtje vertraging aankomen in Brussel, duurt het wel even voor we de koffers hebben en een taxibusje naar het hotel, maar rond kwart voor 11 ’s avonds zijn we weer gewoon thuis. Een mooie reis, een leuke en gezellige vakantie, het was heerlijk genieten…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In het vliegtuig op de heenreis…

moraira-lars

Genieten in Moraira: lekker in het zwembadje, lezen en spelen.

mandarijnen

Tussen de mandarijnen

strand-moraira

Op het strand in Villa Joyosa

moraira-huis

Ons vakantiehuis in Moraira: een prachtige villa op een berg, met uitzicht over de stad en de zee. De villa heeft een heerlijk verwarmd zwembad en is ruim opgezet met 5 slaapkamers (en elke kamer heeft een eigen badkamer), een ruimen woonkamer, een mooie keuken met alle voorzieningen en een fijn (overdekt) terras met buitenkeuken.